Tuesday 28 May 2013

SELAMAT HARI GURU...

Selamat hari guru. Jasamu dikenang sepanjang kehidupan....

Lagu Guru Malaysia
Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita


Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua


Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta


Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan
Lagu & Lirik : Hashim Ahmad




Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Terangi sekeliling dengan diri terbakar
Tak siapa yang sedar
Disaat kegelapan rela aku berkorban
Demi satu harapan

Biar masa berlari
Dan kau terus mendaki
Aku tenang disini dengan sabar menanti
Tanpa dendam dan benci
Andainya kau terjatuh terluka dan tersungkur
Kurawat biar sembuh

Aku tak kan bertanya
Apakah nanti balasannya
Setiap pengorbanan setiap pemberian
Demi satu ikatan

Keikhlasan dihati
Walaupun kau ragui
Pada suatu masa dan suatu ketika
Akan ketara jua

Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Saat kau kesepian saat kau kegelapan
Kurela menerangkan

Aku senang begini dapat terus berbakti

Dengan cara sendiri

Sunday 26 May 2013

TUGASAN EPIC SEM MEI 2013

KOD KURSUS   : HBEF3503
TAJUK KURSUS  : PENDIDIKAN INKLUSIF
SEMESTER : JANUARY 2013


SOALAN TUGASAN

Murid yang mempunyai masalah penglihatan, masalah pendengaran, kesukaran
bertutur, masalah pembelajaran adalah antara mereka yang boleh dikategorikan
sebagai murid berkeperluan khas. Di negara ini, murid-murid berkeperluan khas diberi
peluang untuk menerima pendidikan dengan menghadiri satu daripada tiga opsyen
persekolahan iaitu sekolah pendidikan khas; program integrasi pendidikan khas atau
program pendidikan inklusif.

Program pendidikan inklusif di sekolah arus perdana yang mengintegrasikan satu
hingga lima murid berkeperluan khas dalam kelas arus perdana. Namun hanya segelintir
murid berkeperluan khas mengikuti program pendidikan inklusif.

Mengapakah perkara  sedemikian berlaku? Adakah kerana sekolah arus perdana
kurang bersedia untuk melaksanakan pendidikan inklusif? Atau ibu bapa sendiri enggan
memilih pendidikan inklusif untuk anak-anak berkeperluan khas?

Berdasarkan pernyataan di atas, anda perlu melaksanakan aktiviti-aktiviti berikut.

Aktiviti 1:

Anda ingin mencadangkan kepada pihak pentadbiran sekolah supaya pendidikan
inklusif dilaksanakan dengan lebih meluas. Sediakan satu kertas kerja lengkap yang
perlu dimuatnaik ke portal ePIC dalam bentuk e-portfolio.

E-portfolio anda perlulah didokumentasikan dengan lengkap yang berfokuskan kepada
aspek-aspek berikut:

Senario terkini berkaitan pendidikan bagi murid berkeperluan khas di negara ini
yang dilaksanakan oleh organisasi kerajaan dan bukan kerajaan,
Polisi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang menyokong perlaksanaan
program pendidikan inklusif di sekolah arus perdana dengan berpandukan
kepada Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025
Maklumat terperinci murid berkeperluan khas yang perlu mengikuti program
pendidikan inklusif di sekolah anda,

Keperluan logistik yang sedia ada atau yang diperlukan di sekolah anda seperti
tenaga pengajar berpengalaman dan terlatih, kemudahan/peralatan, atau
keperluan-keperluan lain,
Sokongan yang diberikan oleh institusi-institusi/ organisasi-organisasi
kerajaan/bukan kerajaan kepada program pendidikan inklusif di sekolah arus
perdana.



Aktiviti 2:


Andaikan cadangan anda telah diterima oleh pihak pentadbiran sekolah dan anda
diberikan tanggungjawab untuk merangka satu program pendidikan inklusif yang
berkesan dan berkualiti. Sebagai tindakan awal dalam merangka program tersebut,
anda merancang untuk melakukan satu kajian kes melibatkan murid berkeperluan khas
di sekolah anda.

Untuk melaksanakan kajian kes ini, anda perlu:

• mengenal pasti seorang murid berkeperluan khas,
• melaporkan maklumat terperinci latar belakang murid tersebut,
• mengenal pasti program pendidikan inklusif yang bersesuaian untuk murid tersebut sekiranya murid ini belum mengikuti mana-mana program; ataupun
• mencadangkan penambahbaikan bagi program pendidikan inklusif yang sedia ada,
• melaksanakan program pendidikan inklusif/penambahbaikan kepada murid tersebut selama 2 bulan.
• melaporkan hasil kajian kes yang telah dijalankan



Aktiviti 3:

Anda perlu membuat refleksi ke atas hasil Aktiviti 1 dan Aktiviti 2.  Penulisan refleksi
anda haruslah merangkumi perkara-perkara berikut:

• kesediaan sekolah untuk melaksanakan program pendidikan inklusif yang meluas,
• impak kepada diri anda sebagai seorang guru apabila telah menjalankan kajian kes ke atas seorang murid berkeperluan khas,
• hasil daripada mengikuti kursus ini, adakah anda yakin untuk melaksanakan program pendidikan inklusif di dalam bilik darjah/sekolah anda,

• lain-lain perkara yang berkaitan.

Sunday 19 May 2013


Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)





KURIKULUM baru sekolah rendah yang dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) akan diperkenalkan pada 2011 dengan subjek yang lebih sedikit tetapi menggunakan pendekatan yang lebih interaktif.

Kurikulum tersebut bakal menggabungkan beberapa subjek menjadi satu selain turut akan memperkenalkan satu subjek baru yang bertema semangat kenegaraan dan patriotik.

KSSR akan mula diperkenalkan dan diterapkan kepada murid tahun satu kerana kesesuaian murid tersebut yang baru menduduki alam persekolahan atau peringkat awal pendidikan mereka.

Penerapan dari peringkat awal akan membantu memudahkan perjalanan serta pembelajaran murid-murid tersebut yang akan melangkah ke tahun-tahun seterusnya sejajar dengan perubahan umur.

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, KSSR tidak akan menggantikan tetapi beriringan dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).

Melalui KSSR katanya, pengajaran dan pembelajaran akan menggunakan modul yang akan menggantikan buku teks oleh itu guru-guru sedang disedia dan dilatih untuk KSSR.

Ia diharap dapat meningkatkan penguasaan murid-murid sekolah rendah khususnya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.
Pendekatan teknik pengajaran dan pembelajaran (P&P) akan menjadi lebih menarik dan interaktif di mana ia melibatkan penggunaan dua bahasa tersebut serta meningkatkan penguasaannya bagi guru-guru untuk mengajar dalam subjek Matematik dan Sains sejajar dengan matlamat kerajaan.
Buat peringkat permulaan, sebanyak 500 buah sekolah telah menjalani uji rintis mulai 31 Mac 2009 sehingga akhir Jun 2009.
Sebanyak 50 buah sekolah akan menjalani uji rintis semua mata pelajaran manakala sekolah selebihnya akan menjalani uji rintis dalam mata pelajaran terpilih.

KSSR membahagikan mata pelajaran kepada tiga modul iaitu Modul Asas Teras, Modul Asas Tema dan Modul Asas Elektif.
Tahap satu sekolah rendah (tahun 1 hingga 3) akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan menaakul) serta kemahiran asas teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai.
Sementara tahap dua sekolah rendah (tahun 4 hingga 6) akan tertumpu kepada pengukuhan dan aplikasi 4M, kemahiran asas ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, sikap dan nilai.

Selain itu, kementerian juga akan memperkenalkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bagi murid-murid prasekolah berumur lima dan enam tahun seluruh negara.

Pada peringkat ini pula, tumpuan akan diberikan kepada perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sahsiah, persediaan ke sekolah rendah serta pendedahan awal mengenai kemahiran 4M.